Monographien
- Reindl, M., & Gniewosz, B. (2017). Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. (2013). What makes me feel better? Die Untersuchung von Effekten des besten Freundes auf die Entwicklung der Emotionsregulation. Logos.
Zeitschriftenartikel
- Auer, T., & Reindl, M. (2022). Big-fish-little pond effect – Social comparison with clique and class and their influence on student’s academic self-concept [Manuscript in preparation]. Department of Educational Science, University of Salzburg.
- Reindl, M. (2022). Eine konstruktivistische Lehr-Lernform auf dem Prüfstand: Die Rolle sozialer Verhandlungen für die soziale Integration Studierender [Manuskript zur Veröffentlichung eingereicht]. Fachbereich Erziehungswissenschaft, Universität Salzburg.
- Reindl, M., Auer, T., & Gniewosz, B. (2022). Social integration in higher education and development of intrinsic motivation: A latent transition analysis. Frontiers in Psychology, 13, Article 877072. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.877072
- Reindl, M. (2021). Peer group embeddedness and academic motivation: A developmental perspective. Frontiers in Psychology, 12, Article 701600. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.701600
- Reindl, M., Gniewosz, B., & Dresel, M. (2021). Friends’ influence on the development of academic values in mathematics: Are there differences between female and male dyads? European Journal of Psychology of Education, 36, 781-797. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00503-3
- Reindl, M. (2020). The transmission of academic values between best friends: How important is an accurate perception? Journal of Adolescence, 83, 72-82. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2020.06.002
- Reindl, M., Tulis, M., & Dresel, M. (2020). Profiles of emotional and motivational self-regulation following errors: Associations with learning. Learning and Individual Differences, 77, Article 101806. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101806
- Reindl, M., Tulis, M., & Dresel, M. (2018). Associations between friends, academic emotions and achievement: Individual differences in enjoyment and boredom. Learning and Individual Differences, 62, 164-173. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.017
- Tulis, M., Reindl, M., & Dresel, M. (2018). Freundschaften im Klassenzimmer und deren Bedeutung für einen adaptiven individuellen Umgang mit Fehlern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 50(1), 44-58. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000186
- Bieg, S., Reindl, M., & Dresel, M. (2017). The relation between mastery goals and intrinsic motivation among university students: A longitudinal study. Educational Psychology, 37(6), 666-679. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1202403
- Reindl, M., Gniewosz, B., & Reinders, H. (2016). Socialization of emotion regulation strategies through friends. Journal of Adolescence, 49(1), 146-157. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.03.008
- Reindl, M., Berner, V.-D., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2015). Effect of negative peer climate on the development of autonomous motivation in mathematics. Learning and Individual Differences, 38, 68-75. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.01.017
- Francis, L. J., Ziebertz, H.-G., Robbins, M., & Reindl, M. (2015). Mystical experience and psychopathology: A study among Secular, Christian, and Muslim youth in Germany. Pastoral Psychology, 64, 369-379. https://doi.org/10.1007/s11089-014-0600-x
- Reindl, M., Reinders, H., & Gniewosz, B. (2013). Die Veränderung jugendlichen Autonomiestrebens, wahrgenommener elterlicher Kontrolle und erlebter Konflikthäufigkeit in der Adoleszenz. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45(1), 14-26. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000076
- Meier, A. M., Reindl, M., Grassinger, R., Berner, V.-D., & Dresel, M. (2013). Development of achievement goals across the transition out of secondary school. International Journal of Educational Research, 61, 15-25. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.006
- Ziebertz, H.-G., & Reindl, M. (2011). Christian and Muslim youth in Germany about human rights. Panorama, 23, 164-182.
- Reindl, M., Holzer, M., & Fischer, M. R. (2010). Durchführung der Prüfungen nach den Leitlinien des GMA-Ausschusses Prüfungen: Eine Bestandsaufnahme aus Bayern. GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung, 27(4), 1-6.
Buchkapitel
- Reindl, M. (2021). Peers als Bildungsinstanz im Jugendalter. In M. Kreutzmann, L. Zander, & B. Hannover (Hrsg.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor (S. 41-53). Kohlhammer.
- Reindl, M. (2020). Die Bedeutung von Freundschaften in der Adoleszenz: Eine erziehungswissenschaftliche Perspektive. In B. Sill, & T. Knieps-Port le Roi (Hrsg.), Vom Glück der Freundschaft (S. 433-449). EOS Verlag.
- Engelschalk, T., Daumiller, M., Reindl, M., & Dresel, M. (2019). Forschungsmethoden. In D. Urhahne, M. Dresel, & F. Fischer (Hrsg.), Psychologie für den Lehrberuf. Springer.
- Reindl, M. & Gniewosz, B. (2017). Bildungsklima. In M. Reindl, & B. Gniewosz (Hrsg.), Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. & Gniewosz, B. (2017). Einleitung: Ein Überblick über das Klima? In M. Reindl, & B. Gniewosz (Hrsg.), Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. & Gniewosz, B. (2017). Klassenklima. In M. Reindl, & B. Gniewosz (Hrsg.), Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. & Gniewosz, B. (2017). Schulklima. In M. Reindl, & B. Gniewosz (Hrsg.), Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. & Gniewosz, B. (2017). Unterrichtsklima. In M. Reindl, & B. Gniewosz (Hrsg.), Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. & Gniewosz, B. (2017). Wechselwirkungen zwischen den Ebenen. In M. Reindl, & B. Gniewosz (Hrsg.), Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. & Gniewosz, B. (2017). Zusammenfassung und Ausblick. In M. Reindl & B. Gniewosz (Hrsg.). Prima Klima. Schule ist mehr als Unterricht. Springer.
- Reindl, M. (2016). Akkulturation Jugendlicher im Spannungsfeld zwischen Schule und Familie. In Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt (Hrsg.), Familien-Prisma mit Jahresbericht des ZFG (Jg. 8, S. 25-29). Zentralinstitut für Ehe und Familie in der Gesellschaft.
- Webb, R. J., Ziebertz, H.-G., Curran, J., & Reindl, M. (2012). Human rights among Muslims and Christians in Palestine and Germany. In J. A. Van der Ven, & H.-G. Ziebertz (Eds.), Tensions within and between religions and human rights (pp. 177-201). Brill.
- Ziebertz, H.-G., & Reindl, M. (2013). Religion and attitudes towards euthanasia and abortion. An empirical study among young Christians and Muslims in Germany. In J. A. Van der Ven, & H.-G. Ziebertz (Eds.), Human rights and the impact of religion (pp. 119-143). Brill.
- Ziebertz, H.-G., & Reindl, M. (2012). Religious socialisation and values as predictors of human rights attitudes. An empirical study among Christian and Muslim adolescents in Germany. In J. A. Van der Ven, & H.-G. Ziebertz (Eds.), Tensions within and between religions and human rights (pp. 223-247). Brill.
- Ziebertz, H.-G., & Reindl, M. (2011). Religiöse Autorität und Menschenrechte. Eine quantitativ-empirische Untersuchung unter christlichen und muslimischen Jugendlichen. In H.-G. Ziebertz (Hrsg.), Praktische Theologie – empirisch. Methoden, Ergebnisse und Nutzen (S. 25-43). Lit.
Vorträge/Poster
- Auer, T., & Reindl, M. (2022, September 20-23). Der Bis-Fish-Little Pond-Effekt: Welche Rolle spielt die Clique als sozialer Referenzrahmen? [Vortrag]. Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen, Graz, Österreich.
- Reindl, M., & Auer, T. (2022, September 20-23). Soziale Eingebundenheit in eine Clique: Risiko oder Chance für die Entwicklung der intrinsischen Motivation? [Vortrag]. Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen, Graz, Österreich.
- Reindl, M., Auer, T., & Gniewosz, B. (2021, August 23-27). Social integration at the university and development of intrinsic motivation: A latent transition analysis [Paper presentation]. European Association for Research on Learning and Instruction, Goteborg [online], Sweden.
- Reindl, M. (2019, September 9-12). Akademische Wertetransmission innerhalb von Freundschaften [Vortrag]. Gemeinsame Fachgruppentagung der Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Deutschland.
- Prlic, S., & Reindl, M. (2019, August 29-September 1). The influence of friendship stability on intrinsic motivation in mathematics – a longitudinal view [Paper presentation]. 19th European Conference on Developmental Psychology, Athens, Greece.
- Reindl, M. (2019, August 29-September 1). How can friends help to regulate emotions in stressful situations? A special focus on rumination and distraction [Paper presentation]. 19th European Conference on Developmental Psychology, Athens, Greece.
- Reindl, M. (2018, September 15-20). Sozialisation von emotionalen Wertedimensionen in Mathematik: Die Rolle von Freundschaften [Poster Präsentation]. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt am Main, Deutschland.
- Reindl, M., Gniewosz, B., Prlic, S., & Dresel, M. (2018, September 13-15). Transmission of academic values in mathematics between friends [Poster presentation]. European Association for Research on Adolescence Conference, Ghent, Belgium.
- Reindl, M., Vetro, A., & Dresel, M. (2017, September 11-14). Cliquenbildung und akademische Motivation [Vortrag]. Gemeinsame Fachgruppentagung der Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster, Deutschland.
- Reindl, M., Tulis, M., & Dresel, M. (2017, August 29-September 2). Associations between friends, academic emotions and achievement [Paper presentation]. European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland.
- Tulis, M., Reindl, M., & Dresel, M. (2016, September 18-22). Freundschaften im Klassenzimmer und deren Bedeutung für einen adaptiven individuellen Umgang mit Fehlern [Vortrag]. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Deutschland.
- Reindl, M., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2014, September 21-25). Soziale Bedingungsfaktoren für die Entstehung eines Klassenklimas [Vortrag]. 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Deutschland.
- Bieg, S., Reindl, M., & Dresel, M. (2014, September 21-25). Entwicklung und Relation autonomer Motivation und Lernzielorientierung im Verlauf eines Semesters [Vortrag]. 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Deutschland.
- Reindl, M., Berner, V., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2013, September 23-25). Lehrer oder Peers? Auf der Suche nach dem Schuldigen für den Rückgang der autonomen Motivation [Vortrag]. 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Deutschland.
- Reindl, M. (2012, September 23-27). Einfluss von Freundschaften auf die Entwicklung von Emotionsregulationsstrategien in Abhängigkeit der Schulform [Vortrag]. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, Deutschland.
- Reindl, M., & Reinders, H. (2012, August 29-September 1). The compensational function of best friends for the development of emotion regulation [Paper presentation]. 13th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, Spetses, Greece.
- Reindl, M. (2011, May). Emotion regulation of adolescents and the compensational function of their best friends [Paper presentation]. Summer School of the Society for Research on Adolescence and the European Association for Research on Adolescence, Arizona, United States.
- Reindl, M. (2011, September 14-16). Der kompensatorische Einfluss von besten Freunden auf Emotionsregulation [Vortrag]. 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Erfurt, Deutschland.
- Reindl, M. (2011, September 14-16). Die Erfassung von Bindungsstilen durch Vignetten [Vortrag]. 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Erfurt, Deutschland.
- Reindl, M., & Reinders, H. (2011, März). Emotionsregulation und der Einfluss der Freunde [Vortrag]. 75. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung, Bamberg, Deutschland.
- Reindl, M., Reinders, H., & Gniewosz, B. (2010, May 12-15). The role of friends in the individuation process on a longitudinal perspective [Poster presentation]. 12th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, Vilnius, Lithuania.
- Richter-Benedikt, A. J., Sulz, S., Reindl, M., & Vietz, E. (2009, November). Strategisch-Behaviorale Therapie für Jugendliche (SBT-J) – Evaluation einer Kombination von Einzeltherapie, Gruppentherapie und Elterntraining [Poster Präsentation]. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde, Berlin, Deutschland.
Symposien
- Reindl, M., & Gniewosz, B. (2019, August 29-September 1). Peers, Parents, Siblings and School: The role of contexts in the development of academic and non-academic values and attitudes during adolescence [Symposium]. 19th European Conference on Developmental Psychology, Athens, Greece.
- Tulis, M., & Reindl, M. (2017, August 29-September 2). Peer relations within schools: Associations with students’ motivation and academic achievement [Symposium]. European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland.