Melanie Holztrattner

Melanie Holztrattner
Research associate (PostDoc)

University of Salzburg, Department of Educational Science, Working Group Social Pedagogy
Erzabt-Klotz-Straße 1, 2nd floor, room 2.252, 5020 Salzburg

Tel.: +43 662 8044 4218
E-Mail:

Consultation hours for students
Tuesdays, 14.00-15.00 hrs
Please pre-book by email – thank you very much!

Short CV
Melanie Holztrattner’s interest, in how children and young people grow up, their social position in society and questions of upbringing, education and care, led her to study educational science. Since then, she has had the opportunity to deal extensively with these issues at an academic level and to acquire relevant theoretical, empirical and methodological expertise.
Melanie Holztrattner works as a postdoctoral research associate in the Social Pedagogy working group at the Department of Educational Science and is lecturer at the University of Teacher Education in the field of early childhood education and care and inclusive pedagogy. Previously, she worked as an assistant of the Professor of Educational Science in the field of inclusion at the Salzburg University of Education, as a student assistant and project assistant at the Department of Educational Science at the University of Salzburg and in the practical field of social pedagogy.

Research and teaching topics
The main research areas are in the context of social and elementary education as well as in the qualitative-reconstructive paradigm. The topics are l: Growing up in the field of tension between the public/institutional and private/family spheres

  • (Early) childhood
  • Growing up between the public/institutional and private/family spheres
  • Early childhood education and care, ECEC-institutions
  • Child and youth welfare, residential child and youth care
  • Qualitative-reconstructive research methodology: in particular narrative interviews, participant observation, documentary method, research ethics

Courses in the Bachelor’s degree programme in Pedagogy and the Master’s degree programme in Educational Science at the University of Salzburg can be viewed via  plus.online or here.

Research projects

Publications

  • Holztrattner, M. (2024). Frühe Kindheit(en). Praxeologische Analysen zur Hervorbringung im Kontext frühpädagogischer Institutionen. Wiesbaden: Springer.
  • Jenny, M. A. & Holztrattner, M. (2024). Mit wem forschen wir? Und auf welche Weise? Eine forschungsethische Reflexion. In K. Lauermann, R. More, M. Sigot & S. Sting (Hrsg.), Soziale Arbeit zwischen Inklusion und Exklusion. Perspektiven aus Forschung und Praxis (S. 51-60). Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
  • Blaha, V. & Holztrattner, M. (2024). Engagement in sozialpädagogischen Wohngruppen. Ein kritischer Blick aus Adressat*innenperspektive. In A. Heimgartner, K. Lauermann, A. Pirs, H. Reicher & E. Stuhlpfarrer (Hrsg.), Kritik und Engagement in der Sozialen Arbeit. Schriftenreihe der ÖFEB-Sektion Sozialpädagogik. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
  • Holztrattner, M. (2023). Bildung, Betreuung und Erziehung? Ein Beitrag zur begrifflichen Relationierung. ElFo- Elementarpädagogische Forschungsbeiträge, 5(2), 5-14.
  • Holztrattner, M., Jenny, M. A., Penetsdorfer, A.-M. & Bütow, B. (2023). Familien in der Krise? Zwischen Destabilisierung, Refamilialisierung und Retraditionalisierung. In N. Dimmel & G. Schwaiger (Hrsg.), Kinder und Jugendliche in pandemischer Gesellschaft (S. 141-158). Wiesbaden: Springer.
  • Bütow, B. & Holztrattner, M. (2022). Familienähnliche Fremdunterbringung in Österreich. Geschichte – Institutionen – Biographische Erfahrungen. Schriftenreihe der ÖFEB-Sektion Sozialpädagogik. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.
  • Bütow, B., Holztrattner, M. & Raithelhuber, E. (Hrsg.). (2021). Organisation und Institution in der Sozialen Arbeit. Herausforderungen, Prozesse und Ambivalenzen. Schriftenreihe der ÖFEB-Sektion Sozialpädagogik. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.

Lectures (2024):

  • 23.10.2024 Sozialpädagogische Blicke im Wintersemester 2024/2025 (Universität Salzburg/hybride Abhaltung), Vortrag: „Kindliches Aufwachsen in elementarpädagogischen Institutionen: Vom Erleben des Alltags in Einrichtungen früher Bildung, Betreuung und Erziehung“
  • 30.09.2024 anders*sprechen*schreiben*[üben] – re*präsentationsweisen in der kindheitspädagogik ein kollaboratives übungsfeld (Universität Hildesheim), Vortrag: „Von Kind(heit)(en) und Kind:ern, Kind/heit und iii? Implizite und explizite Verhandlungen ‚zentraler‘ Begrifflichkeiten sowie [ˈleːɐ̯ʃtɛlən] in der Kindheitsforschung“, mit Jan-Niclas Peeters
  • 24.09.2024  Childlife Conference (Oslo Metropolitan University), Vortrag: „Doing early childhood. Childlife as a result of everyday practices of professionals and children”
  • 28.06.2024 Summer School (Universität Salzburg): Workshop „Wissensrekonstruktionen. Eine Einführung in die Dokumentarische Methode“

CV_Melanie Holztrattner