Young Investigators Award

Results 2020

Understanding Change in Education

1st place: Fabio Nagele BA. MA.
„Professional decision-making by prospective teachers in the situation-specific promotion of self-regulated learning: Development and validation of a vignette-based test instrument using a Cognitive Diagnosis Model“
DSP-Kolleg: Kompetenzforschung in der Lehrer/innenbildung (KLB)
Supervisor: Univ.-Prof. Dr. Horst Biedermann
(2x) 2nd place: Matteo Carmignola B.Rel.Ed.Univ. MA.
„On Initiiating School Improvement Projects – Factors the Acceptance of Educational Change Processes for Low Performing Schools“
Supervisor: Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Hofmann
and
2nd place: Sandra Julia Diller BSc. MSc.
What do you need and how can I support you? The importance of the autonomy need in coaching and the coach’s empathy and trust as autonomy need support“
Supervisor: Univ.-Prof. Dr. Eva Jonas
About the winning project:
Fabio Nagele BA. MA. „Professional decision-making by prospective teachers in the situation-specific promotion of self-regulated learning: Development and validation of a vignette-based test instrument using a Cognitive Diagnosis Model“
Barrierefreiheit: Kurzbeschreibung des Bildes
Nowadays, society considers lifelong learning as a very important competence. Therefore, it is the task of teacher education to ensure that future teachers acquire the skills in the promotion of the self-regulated learning of pupils. In my dissertation, I have developed a new diagnostic tool, which can specifically detect these skills of prospective teachers.
 Barrierefreiheit: Kurzbeschreibung des Bildes
My dissertation project deals with the professional decision-making of student teachers in the promotion of the self-regulated learning (SRL) of pupils. Professional decision-making is defined as a situation-specific skill which „mediates“ between cognitive dispositions (e.g. theoretical knowledge about SRL) and pedagogical action in practice. The dissertation project employs real-life cases („case vignettes“) of pupils’ learning processes in order to diagnose professional decision-making of prospective teachers in the situation-specific support of students’ SRL. The design of the vignettes required either one or more of the following student-related actions on the part of the prospective teacher: „Activating previous knowledge“, „Fostering self- efficacy“ or „Setting of sub-goals“. The response texts were coded by a coding scheme and statistically modeled using a Cognitive Diagnostic Model (CDM). The CDM-based approach allows not only an individual competence diagnosis but also the identification of “competence clusters”. The final survey has been conducted with N = 138 postgraduate student teachers at the University of Salzburg. The results show that by the newly developed test instrument the competencies in the promotion of pupils’ SRL can be diagnosed successfully. Based on these results a new form of competence modeling in the context of teacher education research was successfully realised. As the newly developed instrument makes it possible to diagnose the professional decision-making of prospective teachers’ support of pupils’ SRL individually and by groups, teacher education can be enhanced in a targeted manner. 
German:
„Professionelle Entscheidungen angehender Lehrpersonen in der situationsspezifischen Förderung selbstregulierten Lernens. Entwicklung und Validierung eines vignettenbasierten Testinstruments anhand eines kognitiven Diagnosemodells“
In unserer heutigen Gesellschaft wird die Bereitschaft zum lebenslangen Lernen groß geschrieben. Daher ist es Aufgabe der Lehrer/innenbildung, dass angehende Lehrkräfte Kompetenzen zur Förderung des selbstregulierten Lernens von Schüler/innen erwerben. Hierfür habe ich mit meinem Dissertationsprojekt ein neues Diagnosetool entwickelt, welches diese Kompetenzen bei angehenden Lehrkräften spezifisch erfassen kann.
Barrierefreiheit: Kurzbeschreibung des Bildes
Mein Dissertationsprojekt behandelt die professionellen Entscheidungen angehender Lehrkräfte in der Förderung des Selbstregulierten Lernens (SRL) von Schüler/inne/n. Die professionelle Entscheidung wird dabei als situationsspezifische Fertigkeit definiert, welche zwischen kognitiven Dispositionen (z.B. theoretisches Wissen über SRL) und dem pädagogischen Handeln in der Praxis „vermittelt“. Um die professionellen Entscheidungen angehender Lehrkräften in der situationsspezifischen Förderung des SRLs von Schüler/inne/n empirisch zu erfassen, wurden im Rahmen des Dissertationsprojektes Fallgeschichten („Vignetten“) entwickelt. Die Vignetten wurden so konzipiert, dass entweder eine oder mehrere der folgenden schülerbezogenen Maßnahmen seitens der angehenden Lehrperson erforderlich waren: „Vorwissen aktivieren“, „Selbstwirksamkeit fördern“ oder „Teilziele setzen“. Die Antworttexte der Lehramtsstudierenden wurden mit einem einheitlichen Kodierschema kategorisiert und erstmals mit einem Kognitiven Diagnosemodell (CDM) ausgewertet. Die CDM-basierte Auswertung ermöglicht neben einer individuellen Kompetenzdiagnose auch die Identifikation von „Kompetenzclustern“. Die finalen Ergebnisse der Befragung von N = 138 MA-Studierenden des Lehramtsstudiums an der Universität Salzburg konnten zeigen, dass die Kompetenzen in der Förderung des SRLs von Schüler/inne/n mit dem neu entwickelten Testinstrument erfolgreich erfasst werden können. Dadurch konnte im Rahmen der Lehrer/innenbildungsforschung eine komplett neue Form der Kompetenzmodellierung umgesetzt werden, durch die es möglich wird, situationsspezifische Entscheidungsmuster von angehenden Lehrkräften spezifisch zu diagnostizieren und gezielt weiterzuentwickeln.
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