AKTUELLES
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BIOECONOMY AUSTRIA SUMMIT 2023
07.11.2023, 12:30 – 18:30 Uhr in St. Pölten
Wir – die Paris Lodron Universität Salzburg und die Fachhochschule Salzburg – sind bei auf dem Bioeconomy Austria Summit 2023 https://lnkd.in/diVNZZid
Die Reduktion von Lebensmittelabfall hat großes Potential zur Ressourceneinsparung und trägt wesentlich zur Lösung der Klimakrise und der Biodiversitätskrise bei. Das Gesamtziel des Projektes ist die Implementierung von Circulareconomy Hubs im Lebensmittelsektor in fünf alpinen Pilotregionen, um Potenziale gegen Lebensmittelverschwendung und für eine C02-Reduction zu identifizieren.
Die involvierten Akteure profitieren unter anderem durch Know-How-Transfer, Vernetzung sowie der Nutzung eines digitalen, intelligenten Entscheidungsunterstützungssystems (artificial intelligence) basierend auf Lifecycle Assessment Indikatoren.
Die Maßnahmen richten sich an direkt und indirekt beteiligte Stakeholder in Lebensmittelkreisläufen, wie beispielsweise produzierende Betriebe, Forschung und Entwicklung, Handelsunternehmen, Hotellerie aber auch Energieanbieter.
Hier ist der Link zum Projekt CEFoodCycle – Alpine Space Programme (alpine-space.eu)
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Cover New Book Chapter
in: Markovic, S. et al. (2023). Approaches to Corporate Social Responsibility: Knowledge, Values, and Actions.
In an era of #greenwashing, stakeholders are displaying heightened scrutiny and caution when evaluating firms‘ CSR knowledge, values, and actions.On this background, Marie Paiker, Eva Lienbacher and Christine Vallaster contributed a chapter on New Parents, New Shopping Habits? CSR Knowledge, CSR Cues, and Baby Product Advertisements:
Based on experiments, new parents were presented images of baby product advertisements featuring CSR cues. The results indicate that baby-related products, in particular, capture a significant amount of attention with regard to CSR cues. However, it’s important to note that visual attention to CSR cues doesn’t necessarily translate into a higher level of CSR knowledge. While factors like gender and parental status (being a parent or an expecting parent) have a limited impact on the attention given to CSR cues, age appears to be a more influential factor. These findings offer insights for marketers, helping them target specific product categories or consumer demographics to enhance the visibility and cognitive processing of CSR cues among consumers.
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Salzburger Wirtschaftsforum 2023: Wirtschaft trifft Kloster Salzburger Wirtschaftsforum 2023
Das entsteht aus einem Dialog „Wirtschaft trifft Kloster“
Beim Salzburger Wirtschaftsforum 2023 am 15.05.2023 haben Pater Johannes des Europaklosters Gut Aich und Univ.-Prof.in Dr.in Christine Vallaster „dialogisiert“ (siehe Bild) über:
– Wie kommt man zu der Rolle eines Bruder Johannes und Priors: Wird man das, weil man es sich vornimmt?
– Welche Rolle übernehmen Kooperationen für den wirtschaftlichen Erfolg (im Vergleich zu Wettbewerb)? Ist das der Anfang des Abschieds vom hochgehypten Neoliberalismus?
– Was bedeuten Zuhören und Hinhören: Was macht das mit den Menschen? Was macht das mit den Mitarbeiter:innen?
– Wie können wir Positivität verbreiten angesichts der vielen Krisen, die gelöst werden müssen?
Viel Spaß beim Bildschaugn! Impressionen & Rückblick Salzburger Wirtschaftsforum 2023
Danke für die Illustration an Sophie www.sophiewehmeyer.com
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XXXXX Neue Publikation im Industrial Marketing Management Journal
Conscientious enterprises: The role of decision makers‘ social identity and the preference to engage in B2B relationships
What is the contribution all about?
Solving global challenges such as the climate crisis requires joint efforts which can be enabled and guided by B2B relationships. B2B literature describes how similarity and proximity create a basis for success in B2B relationships due to organizational compatibility and strategic fit.However, only little is known about decision makers‘ tendencies to form B2B relationships. In an effort to understand the preferences of decision makers, we draw on social identity theory. Our results from a sample of 413 European decision makers demonstrate how the preference for B2B relationships is driven by an individual’s social identity style. Contrary to social identity theory, relationships between “same- or similar others” are not preferred. Rather, differing individual social identity styles, i.e., Missionaries and Darwinians, have the preference to form B2B relationships. Our study delivers a nuanced perspective of the microfoundations in B2B relationships, and how individual social identity styles trigger the preference to engage in B2B relations.
Check this out for more: Publication IMM
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Doktorand:innen der Summer School Venice International University Summer School für Doktorand:innen
Organizing for Sustainable Futures: Micro and Macro-institutional Conditions of Transformation vom 5. – 8. Juni 2023
#wehavetobemany – und die Mitarbeit an der Summer School zum Thema Organizing for Sustainable Futures 2023 war super spannend:
17 Doktoratsstudierende aus unterschiedlichen Ländern waren dabei und wir haben diskutiert und gaben Feedback:
Die Themen reichten von #Zirkularität, nachhaltiger #Finanzierung und #Rechnungslegung, #Spannungsmanagement in Öl- und Gasunternehmen angesichts der #Klimakrise, #kulturelle Praktiken und #gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen und vieles mehr.
Der Vortrag von Prof.in Vallaster drehte sich um „Transforming into a circular economy: Hybridity of organizations and related challenges to overcome“
Linear economic thinking („throwaway economy“), which follows an expansive economic model and is geared towards limitless growth, is reaching its limits: climate crisis, scarcity of resources or loss of biodiversity are just examples of the challenges that the society has to overcome. The circular economy (compared to the linear economic model) is a model of production and consumption in which existing materials and products are used as sparingly as possible, i.e. shared, leased, reused and recycled for as long as possible. Searching for new ways of doing business that fosters a transformation towards a circular economy comes with a wide array of managerial challenges. New forms of so-called hybrid organisations are emerging at the intersection of business, charity and politics emerge, which all have to manage the blending of identities, forms or logics that at first glance do not fit together: for example, conflict is bound to occur in the combination of pursuing for-profit and social-ecological objectives. This presentation addresses the major question as to what kind of conflicts occur due to the hybrid nature of organizations and how to overcome them in the context of circularity, specifically when it comes to forming new B2B relations.