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The concepts of the triad „macht.bildung.gesellschaft“ are closely linked to one another andcan be considered as central key terms in the cultural and social sciences. The intention of ourconceptual triad is not to be misconstrued as a fixed canon formation, but rather intends to openup multidimensional perspectives on how to deal with current and fundamental socio-cultural,social and political issues. The triad itself serves as a systematic guiding formula that opens andenables interdisciplinary discourses. It remains flexible, dynamic and open with regard to itsinterpretations and forms of discussion, both thematically and methodologically. Since theterms „Macht“ (‚power‘), „Bildung“ (‚education‘) and „Gesellschaft“ (‚society‘) cannot be assignedto just one discipline, they are rather seen as thematic intersections that need to be dealtwith across multiple disciplines. The intention is to understand them as metaphors of boundariesand to process them in this respect and to think through them critically.Since the processes, structures and forms of the triad „macht.bildung.gesellschaft“ (for biographicalreasons alone) are shaped and expressed in a highly heterogeneous manner, it is afundamental maxim of this DSP-college that social and cultural studies and analyzes can onlybe carried out through pluralistic perspectives both theoretically and methodologically. Furthertopics that intersect with our triad and are penetrated through it are, for example, ‚race-classgender‘,emotionality and the body, space and social movements, power and the abuse ofpower, empowerment and powerlessness.

  • Fellows

    Blaha Vanessa
    Rekonstruktion staatlicher Eingriffspolitiken am Beispiel von Salzburger Mündelakten im Zeitraum von 1945 bis 1970
    Educational Sciences

    Brandstöttner Cornelia
    Erziehungswissenschaftliche Relevanz der Fremdheitserfahrung „Chronische Krankheit“ – am Beispiel Chronisch Entzündlicher Darmerkrankungen (Morbus Crohn und Colitis Ulcerosa)
    Educational Sciences

    Danzl Heidi
    Eco-cosmopolitanism in Anglophone Literature from the Perspective of Postcolonial Ecocriticism
    English and American Studies

    Derfler Iris
    Critical Literacy – Mit-/Sprache in einer demokratischen und multikulturellen Gesellschaft
    Educational Sciences

    Holztrattner Melanie
    Frühe Kindheit(en). Praxeologische Analysen zur Hervorbringung ‚früher Kindheit(en)‘ im Kontext frühpädagogischer Institutionen (Dcotoral viva: 2023)
    Educational Sciences

    Hummer Robert
    Wie kontrovers soll Politische Bildung sein? Fachspezifische teachers’ beliefs von Politiklehrkräften in Österreich am Beispiel des Umgangs mit Kontroversitätin der Politischen Bildung
    History Studies

    Katzier Jasmin
    Geschichtskultur im Unterrichtsfach „Geschichte und Sozialkunde/Politische Bildung“ der Sekundarstufe II
    History Studies

    Klinglmayr Theresa
    Verständigung durch kommunikative Resonanz. Eine Analyse interkultureller Kommunikation anhand ausgewählter Integrationsdiskurse in Österreich
    Communication Studies

    Kotyrba Matthias
    Die Bedeutung der Lehrerkooperation für die Unterrichtsplanung unter den Bedingungen von Digitalität – eine empirisch rekonstruktive Analyse kollektiver Orientierungen von Lehrkräften an ausgewählten Schulen in Österreich und Deutschland
    Educational Sciences

    Lechner Theresa
    Zwischen – Eine relationale Anthropologie pädagogischer Beziehungsweisen (Doctoral viva: 2023)
    Educational Sciences

    Lumetzberger Sabine
    Einfluss sozialer Normen auf Jugendliche im Zuge ihres „sexuell Werdens“
    Educational Sciences

    Proksch Verena
    Durch die Analyse literarischer Texte die differenzierte Auseinandersetzung mit gender im Deutschunterricht ermöglichen
    Germanistik

    Rezaee Fatemeh
    The Empowerment of Refugee Afghan Women through Education
    Educational Sciences

    Karin Roth
    to be submitted

    Schubert Sophie
    Vergessene Denkerinnen für die Erziehungswissenschaft
    Educational Sciences

    Schwertl Claudia
    Erziehungstheorien zu Beginn des 20. Jahrhunderts in Wien und ihre Bedeutung für die Pädagogik der frühen Kindheit
    Educational Sciences

    Steinberger Daniela
    Geschlechter- und Familienpolitische sowie Erziehungswissenschaftliche Diskurse rund um das Thema „Elementarpädagogische Bildungseinrichtungen“ am Fallbeispiel des Bundeslandes Salzburg von 1945 – 1980
    Educational Sciences

    Taxacher-Singer Sabine
    Konflikt- und Problemlagen von tschetschenischen Jugendlichen und jungen Erwachsenen in Haft
    Educational Sciences

    Tuhcic Aida
    Gelingensbedingungen der Implementierung von Bildungsstandards an Österreichs Schulen
    Educational Sciences

    Veseli Abdyl
    Über die ›Hingabe an die Sache‹. Zu einem konstitutiven Moment der Menschwerdung und des Personseins
    Educational Sciences

  • Faculty

    Birgit Bütow
    Universitätsprofessur Sozialpädagogik (DSP Coordinator)
    Sabine Seichter
    Universitätsprofessur Allgemeine Erziehungswissenschaft (DSP Coordinator)

     Andrea Bramberger
    Universitätsprofessur Allgemeine Erziehungswissenschaft (Faculty Member)
    Anton Bucher
    Universitätsprofessur Religionspädagogik (Faculty Member)
    Ulrike Greiner
    Professur für Professionsforschung und LehrerInnenbildung (Faculty Member)
    Christoph Kühberger
    Universitätsprofessur Geschichts- und Politikdidaktik (Faculty Member)
     Christine Lohmeier
    Universitätsprofessur Kommunikationswissenschaft (Faculty Member)
    Ralph Poole
    Universitätsprofessur Anglistik und Amerikanistik (Faculty Member)
    Matthias Steffel
    Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Postdoc), Allgemeine Erziehungswissenschaft (Faculty Member)

Events

Activities of the doctoral college

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