DSP-Research Group
Globale Kompetenz, Futures Literacy und Professionalität in der globalen Migrationsgesellschaft
Abstract
This DSP Research Group of the University of Salzburg focuses on the study of vital knowledge bases and requirements for global competence and structures of futures literacy, as well as their systematic modelling, their empirical research, and their implementation in the context of professionals in various pedagogical fields in our global migration society. Approaching global competence and futures literacy in a transdisciplinary manner and applying a plurality of methods establishes a connection between different disciplines and foci of attention in line with the leading motifs of the University of Salzburg. Moreover, it becomes possible to incorporate technical, socio-scientific, competence oriented, qualitative and quantitative approaches with a clear focus on innovative theory formation.
Professionalism in research is understood as a paradigm of action for mastering the future that concerns fundamental and applied research, and the transfer and transformation of knowledge about human cohabitation in our socalled “Anthropocene” with focus on education. In this college, doctoral students develop sophisticated professionalism in research regarding contents and methods – as “futures literacy”. The students learn to redefine the significance of the dialogue between science and society, to formulate epistemologically viable research questions with relevance for the future, to recognize complex problems, to analyse transdisciplinary constellations of knowledge, to create and implement innovative methodologic designs, to design and evaluate future scenarios of action, to communicate and interact in volatile fields of action, and to develop solution-oriented action in collaborative working settings. Thus, a main objective is to conduct research as a means of societal problem solving.
-
Fellows
Ursula Ablinger
Topic: Inklusion im Bildungsbereich – Ressourcen, Autonomie und Mündigkeit
Main supervisor: Wassilios BarosRoland Bernhard
FWF-SQTE-Project: School Quality and Teacher Education (Lernen von besonders erfolgreichen Brennpunktschulen in London)
Main supervisor: Ulrike GreinerCorinna Christmann
Topic: Kritische Medienkompetenz in der Auseinandersetzung mit öffentlich geführten Diskursen am Beispiel von (Flucht-)Migration als Beitrag zur Professionalisierung in der Lehrer*innenbildung
Main supervisor: Wassilios BarosAida Delic
Topic: Muttersprachlicher Unterricht‘ zwischen Anspruch und Wirklichkeit – Eine Untersuchung zur Bedeutung des herkunftssprachlichen Unterrichts aus der Perspektive von Eltern
Main supervisor: Wassilios BarosParaskevi Fanarioti
Topic: Lehrpersonen als Rezipienten von postmigrantischem Theater. Politische Artikulationen im Kontext von Fluchtmigration in ausgewählten Migrationsgesellschaften
Main supervisor: Wassilios BarosAndrea Fleischmann
Topic: Social Distancing vs. Human Closeness Auswirkungen des Lockdowns auf die soziale Kompetenzen und Handlungsfähigkeiten junger Menschen
Main supervisor: Wassilios BarosRicarda Gugg
Topic: Berichterstattung in der Migrationsgesellschaft. Der mediale Diskurs über das ‚Kopftuch‘ im Zusammenhang mit Werten in der deutschen und österreichischen Presse
Main supervisor: Wassilios BarosMiriam Hannig
Topic: (Grund)Schule als Ort der antirassistischen Praxis? Rassismussensibilität von Grundschullehrkräften
Main supervisor: Wassilios BarosJan Hannes Keily
Topic: Naturentfremdung bei Jugendlichen im Bereich des Schulwesens bzw. der Schulinfrastruktur in Österreich
Main supervisor: Angela HofEvelyn Kropfreiter
Topic: Überzeugungen von Lehrpersonen der Sekundarstufe I zur schulischen Persönlichkeitsbildung
Main supervisor: Ulrike GreinerTina Laszewski
Topic: Erwartungen an die Professionalität von Praxislehrpersonen aus Selbst- und Fremdperspektiven im Kontext der pädagogisch-praktischen Studien der reformierten Primarstufenausbildung in Österreich)
Main supervisor: Ulrike GreinerChristian Leutgeb
Topic: Fortbildung und Transfererfolg im Lehrerberuf. Rahmenbedingungen und Fortbildungselemente, die aus Sicht der Lehrkräfte den Transfererfolg beeinflussen
Main supervisor: Ulrike GreinerSandra Lill
Topic: Effekte des erlebnispädagogischen Unterrichtsansatzes auf die sozial-emotionale Aktivierung von Jugendlichen
Main supervisor: Hermann AstleitnerThemistoklis Moutsisis
Topic: (Neu)Auswanderung in Zeiten der Finanzkrise. Eine vergleichende Untersuchung zu (migrations-) biographischen Erfahrungen und zur Schulsituation griechischer Schüler*innen in Deutschland und Österreich
Main supervisor: Wassilios BarosShadrack Mwakalinga
Topic: Free Education Policy and Educational Justice in Tanz
Main supervisor: Ulrike GreinerMelanie Poetsch
Topic: Der Stellenwert von Bewegungsspielen beim Erlernen von fremdsprachlichem Wortschatz
Main supervisor: Hermann AstleitnerStephan Schweighofer
Topic: Futures Literacy aus der Perspektive schulischen fachübergreifenden Lernens im Kontext von LehrerInnenbildung
Main supervisor: Ulrike GreinerDaniela Susso
Topic: Positionierung von Lehramtsstudierenden zu europäischen Werten am Beispiel wirtschaftlich motivierte (Zwangs-)Migration aus dem Globalen Süden am Beispiel Westafrika im Kontext migrationspolitischer Fragestellungen. Perspektiven für die LehrerInnenbildung
Main supervisor: Wassilios BarosMehmet Fatih Tankir
Topic: Sprachliche Bildung im Psychologieunterricht
Main supervisor: Andrea EnderThomas Theurer
Topic: Artikulation von Emotionen und politische Bildung in der Migrationsgesellschaft. Bildungstheoretische Reflexionen und empirische Rekonstruktionen
Main supervisor: Wassilios BarosJohanna Wittner
Main supervision: Entwicklung von sprachlicher Komplexität und Kohärenz in der Schriftlichkeit in verschiedenen Erwerbskontexten
Main supervisor: Andrea Ender -
Faculty
Univ.- Prof. Dr. Wassilios Baros (DSP Coordinator)
Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr. Hermann Astleitner (Faculty Member)
Univ.- Prof. Dr. Arne Bathke (Faculty Member)
Univ.-Prof. Dr. Andrea Ender (Faculty Member)
Univ.- Prof. DDr. Ulrike Greiner (Faculty Member)
Assoz.-Prof. Angela Hof (Faculty Member)
Univ.-Prof. Dr. Claudia Wöhle (Faculty Member) -
DSP Board of Experts
Prof. em. Dr. Georg Auernheimer Universität Köln, Globalisierung und Bildung (EU)
Prof. Dr. Rita Braches-Chyrek, Universität Bamberg, Verbindung zwischen Allgemeiner Erziehungswissenschaft und Sozialpädagogik (EU)
Prof. Dr. Ansgar Büschges Universität zu Köln, Prorektor für Akademische Karriere und Chancengerechtigkeit, Tierphysiologie am Institut für Zoologie (EU)
Prof. Dr. Christine Czinglar, Friedrich Schiller Universität Jena, Deutsch als Fremd- und Zweitsprache (EU)Prof. Dr. Fernando Marhuenda Fluixá, Universität Valencia, Adult Education (EU)
Prof. Dr. Mechtild Gomolla, Helmut-Schmidt-Universität, Hamburg Interkulturell und international vergleichende Erziehungswissenschaft, (EU)
Prof. Dr. Christos Govaris, Universität Thessalia/GR, Interkulturelle Bildung, (EU)
Prof. Dr. Elke Hertig, Universität Augsburg, Regionaler Klimawandel und Gesundheit (EU)
Prof. Dr. Solvejg Jobst, Western Norway University of Applied Sciences, Educational Science and Academic head of the PhD-program Studies of Bildung and pedagogical practices (NOR)
Prof. Dr. Eckehard Klieme, DIPF, Frankfurt am Main, Bildungsforschung (EU)
Prof. Dr. Jo Moran-Ellis, University of Sussex School of Law, Politics and Sociology (GB)
Prof. Dr. Katerina Mouratidou, Aristoteles University Thessaloniki, Socio-moral development during physical education and physical activities (EU)
Prof. Dr. Sabine Reh, Humboldt Universität Berlin, Historische Bildungsforschung (EU)
Prof. Dr. Maximilian Sailer, Universität Passau, Statistical Literacy (EU)
Prof. Dr. Claudia Scheid, Universität Innsbruck, Pädagogische Professionalisierung und Beratung sowie Aus- und Weiterbildung (EU)
Prof. Dr. Louis-Henri Seukwa, Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Flüchtlingsforschung (EU)
Prof. Dr. Heinz Sünker, Universität Wuppertal, Sozialpädagogik/Rudolf-Carnap-Senior-Professor (EU)
Prof. Dr. Erol Yıldız, Universität Innsbruck, Migration und Bildung (EU)